Ontwikkelingen op online marketinggebied

Online marketing heeft zich de afgelopen jaren enorm snel ontwikkeld. Ga maar na, een jaar of 5 geleden bekeek je aanzienlijk minder websites via je smartphone dan je nu doet en bestelde je veel minder vaak producten online. Dat is vandaag de dag wel even anders en is mogelijk geworden doordat marketing op het internet zich in rap tempo ontwikkeld.

Voor veel bedrijven is het dan ook lastig om alle ontwikkelingen bij te benen. Zeker omdat online marketing een expertise is geworden waarvan veel mensen nog altijd weinig verstand hebben. Veel organisaties kiezen er dan ook voor om hun online marketing uit te besteden.

Om je een idee te geven van het hoge tempo waarin marketing op het internet zich ontwikkelt, hebben we een aantal grote ontwikkelingen van de afgelopen jaren voor je opgesomd. Veel leesplezier!

De opkomst van een responsive website

Enkele jaren geleden werden de meeste websites nog via een desktop of laptop bezocht. Tegenwoordig is de smartphone het meest gebruikte device om websites te bezoeken. Om ervoor te zorgen dat bedrijven zo snel mogelijk de overstap naar een responsief website maakte kwam zoekmachine gigant Google met een update, waardoor responsive websites een streepje voor kregen in de zoekresultaten op mobiele telefoons. Het leeuwendeel van de websites is tegenwoordig dan ook prima te gebruiken, welk device je ook gebruikt.

Het bekijken van websites via de smartphone is tegenwoordig de nieuwe standaard.

Social media

Social media is de afgelopen jaren enorm gegroeid in populariteit. Niet alleen zijn het kanalen geworden om met vrienden en familie te communiceren, ook gebruiken bedrijven sites zoals Facebook en Snapchat om te adverteren en op die manier meer omzet genereren.

Maar ook zoekmachines maken gebruik van de activiteiten die op sociale media plaatsvinden. Wanneer een website namelijk veel linkjes, likes, shares enzovoorts van sociale media krijgt, is dat een teken dat de content van het bedrijf blijkbaar erg goed is. Dat zorgt voor vertrouwen bij de zoekmachines, waardoor een website sneller een goede positie in de zoekresultaten zal krijgen (mits de andere SEO factoren natuurlijk ook goed zijn).

Lokale zoekresultaten

De derde ontwikkeling die we bespreken is de verbetering van de lokale zoekresultaten in zoekmachines. Doordat bedrijven hun bedrijf bij Google kunnen registreren, weet Google precies waar een bedrijf is gevestigd en kan het haar gebruikers al in de zoekresultaten voorzien van bedrijven die in de regio actief zijn. Erg handig, gezien het feit mensen steeds meer hun mobiel gebruiken om bedrijven in hun omgeving te vinden.

Voice search

Gesproken zoekopdrachten zullen de komende jaren steeds meer de overhand krijgen ten opzichte van getypte zoekopdrachten.

Met de stem gesproken zoekopdrachten komen steeds vaker voor. Mensen stellen een vraag aan hun mobiel en Google geeft een antwoord door de zoekresultaten op de zoekvraag af te stemmen. Deze verandering van zoekgedrag zorgt ervoor dat beheerders van websites hunn content dienen aan te passen, zodat ze zo goed mogelijk antwoord geven op de gestelde vragen. De verwachting is dat de komende jaren het aantal zoekopdrachten dat door middel van voice search wordt uitgevoerd sterk zal stijgen.

Wat doe jij met online marketing?

Ben je als ondernemer na het lezen van dit artikel nieuwsgierig naar hoe je de ontwikkelingen op online marketinggebied voor jouw organisatie kunt benutten? Kijk dan eens op https://www.resultinternetmarketing.nl/. Dit bedrijf adviseert organisaties over hoe ze online marketing kunnen aanpakken om het rendement van hun website te verbeteren.