Bovenaan bij Google komen

Hoe doen grote bedrijven dat toch; zó prominent hoog bij Google staan? Grote bedrijven, evenals vele andere online ondernemers, doen aan SEO (SEO betekenis: Search Engine Optimization), ofwel: Zoekmachine Optimalisatie. Bovenaan bij Google komen hangt echter van vele factoren af, naast de inzet van de meest optimale SEO. We vertellen u graag meer.

Concurrentie de baas

Naast de 2 hoofdprincipes, die we hieronder uitleggen, speelt ook uiteraard ook het onderwerp van een website een belangrijke rol om hoog in Google gepositioneerd te raken. Veel gezochte onderwerpen, zoals “hypotheken” en “kleding” kennen forse, dagelijkse zoekvolume’s. Het wordt dan behoorlijk lastig om “hoog in Google” te verschijnen; de concurrentie is immers moordend en veel grote instellingen en bedrijven kennen gigantische budgets om SEO maandelijks toe te passen.

U zult moeten concurreren tegen bancaire-instanties en grote kledingbedrijven als Zalando wanneer het om “kleding” of “hypotheken” gaat. Toch hoeft u niet per definitie ontmoedigd te raken; door het gebruikmaken van relatief weinig gebruikte zoekwoordcombinaties als ‘sokken zonder naden kopen’, maakt u alsnog kans hoog te verschijnen in Google, omdat weinig websites hierover schrijven. Gebruik dus naast onderzoek (‘wat wil mijn klant’) ook originele invalshoeken om zoveel mogelijk te matchen met uw doelgroep en klanten aan te spreken.

Hoofdprincipes

SEO is op zeer veelzijdige wijze toe te passen en bestaat eigenlijk uit 2 hoofdprincipes:

  • Onpage optimization: Uw website is intern SEO-optimaal ingericht (denk aan: voldoende pakkende teksten, metatags, navigatie, gebruiksvriendelijk, interessant, aantrekkelijk, bezoekers blijven lang op uw website)
  • Off page optimization: Alles wat zich buiten uw website afspeelt, maar toch doorverwijst naar uw website (denk aan: links naar uw websites, actieve -eigen- socialmedia kanalen, gericht op uw website, adverteren, Google Adwords etc.)

Geef een reactie